
Jaarrapport Woonmaatschappijen 2023
Initia heeft de taak als kenniscentrum en dienstverlener voor de woonmaatschappijen om jaarlijks een analyse te maken van de werking van de woonmaatschappijen, gebaseerd op de aangeleverde jaarrapporten. De databanken van Wonen in Vlaanderen en de jaarverslagen van de erkende woonmaatschappijen dienen als fundament voor dit Jaarrapport 2023.
Er wordt bijzondere aandacht besteed aan de voormalige SVK-activiteiten.

- 29% van de stopzetting van inhuringen gebeurde door de woonmaatschappijen naaraanleiding van de kwaliteit van de woning. 21% van de stopzettingen gebeurde door deeigenaar naar aanleiding van einde huurcontract.
- Zowel de structurele leegstand als de niet structurele leegstand zijn de laatste jaren sterkgestegen. Dit heeft te maken met de renovatiegolf, maar ook met overdrachten die nog nietzijn gebeurd of met het niet-verkrijgen van vergunningen...
- Woonmaatschappijen bouwen toekomstbewust, spelen een pioniersrol. In 2022 werden er27 innovatieve projecten geselecteerd die samen 10 mio euro ontvingen. In 2023 waren dat14 projecten die samen 6,9 miljoen euro subsidie ontvingen.
- 195 lokale besturen blijven SVK-activiteiten steunen voor € 3.608.653,49. Ook provincieOost-Vlaanderen en Vlaams-Brabant steunen de werking.
- Huurders blijven niet allemaal sociaal huren. Sommige overlijden of worden opgenomen ineen instelling. Huurders verhuizen naar een particuliere huurwoning of een eigen gekochtewoning. Woonmaatschappijen noteerden 217 gerechtelijke uithuiszettingen in eigenwoningen en 228 in ingehuurde woningen.
- Kleine én grote woonmaatschappijen zorgen voor een laagdrempelige en klantvriendelijkeintake, zitdagen over het werkingsgebied, indien nodig samen met lokale besturen enwelzijnsorganisaties.
- De huur- of woonbegeleiders geven aanhoudend gestructureerde informatie over rechtenen plichten, plaatsbeschrijvingen, tegemoetkomingen, huursubsidie, enzovoort. Ze doenbehoorlijk veel huisbezoeken.
- Er gaat veel tijd en energie naar de financiële opvolging en begeleiding viatelefoongesprekken, brieven, huisbezoeken. De woonmaatschappijen hanteren alsmaarmeer strikte procedures en afbetalingsplannen en samenwerking in functie van collectieveschuldenregeling. Uithuiszettingen zijn het allerlaatste middel.
- De organisatie van inspraak en participatie met gerichte communicatie en collectieveinitiatieven allerlei geven een beeld van een boeiende en levendige sociale sector!
- De individuele huurdersbegeleiding gebeurt veelal in samenwerking met CAW, OCMW,maar ook politie, burenbemiddeling, of CGG en psychiatrie. Men signaleert meer complexe(thuis)situaties, mentale problemen en drugsproblemen en dus is meer individuele engerichte begeleiding nodig. Men zet in op actieve partnerschappen en structurelebegeleidingsovereenkomsten.
- Samenwerking met welzijnsactoren resulteert ook in specifieke projecten, bijvoorbeeldnieuwe woonvormen voor welbepaalde doelgroepen zoals alleenstaande ouders, daklozejongeren, psychiatrisch patiënten...
- De inhuringen liepen binnen de meeste woonmaatschappijen gewoon verder. Verhuurderswerden geïnformeerd, begeleid en ontzorgd. Inhuurprocedures blijven gehanteerd, alsookde inzet van prospectiemedewerkers en samenwerking met lokale besturen,vastgoedkantoren/notarissen én sociale organisaties/ondernemers (met het oog oprenovatie).
- Er is een bewuste klachtenbehandeling, wat resulteerde in vele rapporten met in het totaal2684 klachten over een breed scala van onderwerpen, klachten die men ook ter harteneemt.