
Vijf vragen over hoe je privaat inhuren in de markt kan zetten

1 | Welke mogelijkheden biedt een Sub-Brand?
Met de integratie van de SVKwerking komt voor veel woonmaatschappijen een gans nieuwe doelgroep in beeld: de eigenaar-verhuurder. Hoe bereik je deze doelgroep en hoe overtuig je hen om hun woning via jouw woonmaatschappij te verhuren? Het zijn nieuwe vraagstukken, waarop de creatie van een sub-brand een deel van het antwoord kan zijn.
Bij de integratie van de activiteit privaat inhuren heeft woonmaatschappij Thuispunt Gent er bewust voor gekozen om deze onder te brengen in een sub-brand.
De nieuwe sub-brand moest naadloos aansluiten bij de huisstijl van de woonmaatschappij, maar tegelijkertijd een eigen identiteit uitstralen.
Zo werd Thuispunt Gent voor Verhuurders boven de doopvont gehouden.
De sub-brand Thuispunt Gent voor Verhuurders biedt de woonmaatschappij de mogelijkheid om zich expliciet te richten op de doelgroep van eigenaar-verhuurders en om een eigen positionering in te nemen in het speelveld van de private
verhuur.
2 | Hoe verhoog je je naamsbekendheid?
Wil je het aantal ingehuurde woningen doen stijgen? Dan is het belangrijk dat potentiële eigenaarverhuurders je kennen. Waar het sociaal verhuurkantoor in veel regio’s een gevestigde waarde was, is dit voor de woonmaatschappijen die recent een
nieuwe naam en dito branding kregen niet altijd het geval.
Thuispunt Gent voor Verhuurders wil het aantal ingehuurde woningen substantieel doen stijgen en investeerde daarom in een online en offline campagne om haar naamsbekendheid te vergoten. De doelstelling? Top-of-mind worden bij private eigenaars die een woning in de stad Gent willen verhuren. Een belangrijke eerste stap hierbij is om je USP’s (unique selling points) helder te definiëren. Wat onderscheidt de inhuuractiviteiten van jouw woonmaatschappij van andere spelers in de regio? Welke
unieke voordelen kan jij bieden?
Thuispunt Gent voor Verhuurders vertaalde dit in een eenvoudige en heldere slogan die in de communicatie en doorheen de campagne consistent werd gebruikt.
3 | Hoe kan je eigenaar-verhuurders in je werkingsgebied bereiken?
Om ervoor te zorgen dat je campagne doeltreffend is, zet je bij voorkeur verschillende kanalen in. Maar welke kanalen kies je het beste?
Thuispunt Gent voor Verhuurders stelde daarom een profilering op van de doelgroep waarop de campagne zich moest richten: welk profiel en leeftijd heeft de doelgroep, welke media gebruiken ze? … Een handige tip hierbij is om één of meerdere persona’s (fictieve, gedetailleerde profielen van je ideale klanten) te creëren die de doelgroep vertegenwoordigen.
In functie van de doelgroep koos Thuispunt Gent voor Verhuurders voor een mix van online en offline kanalen. De woonmaatschappij koos ervoor om een offline campagne te voeren die heel zichtbaar was in het straatbeeld: van metersgrote affiches verspreid over de stad Gent tot affichering op enkele veelgebruikte tramlijnen. Er werd ook samengewerkt met de stad Gent om simultaan met de campagne een artikel in het stadsmagazine te wijden aan het thema.
Omdat de socialmediakanalen van Thuispunt Gent voor Verhuurders nog niet voldoende zijn uitgebouwd, koos de woonmaatschappij ervoor om online campagne te voeren met promofilmpjes op Youtube en online advertenties op Google Display. Beide kanalen hebben immers een groot bereik en laten toe om de doelgroep, die de campagne te zien krijgt, te bepalen. Heeft je woonmaatschappij wel al uitgebouwde socialmediakanalen? Dan is het ongetwijfeld een meerwaarde om deze in te zetten voor je campagne. Je kan ook bij de gemeente(s) binnen je werkingsgebied polsen of hun online kanalen kunnen worden ingezet om je campagne kracht bij te zetten.
4 | Waarom zijn goede ambassadeurs belangrijk?
Thuispunt Gent voor Verhuurders bouwde de campagne op rond positieve ervaringen van private eigenaars die via de woonmaatschappij verhuren. De woonmaatschappij koos er bewust voor om te werken met echte eigenaars. De oprechte getuigenissen van deze ambassadeurs vergroten immers de geloofwaardigheid van de campagne.
Thuispunt Gent voor Verhuurders selecteerde daarbij ambassadeurs die de doelgroep zo goed als mogelijk vertegenwoordigen, zowel qua profiel als qua motivatie om hun eigendom via Thuispunt Gent voor Verhuurders te verhuren. Dit zorgt immers voor meer impact en een grotere herkenbaarheid bij het doelpubliek.
5 | Hoe zorg je dat je investering rendeert?
Een campagne zoals deze van Thuispunt Gent voor Verhuurders vraagt een investering. Hoe zorg je ervoor dat je investering rendeert en een langdurig effect heeft?
Een eerste, voor de hand liggende tip is om de resultaten van je campagne te monitoren en te evalueren, niet alleen na afloop van je campagne, maar ook terwijl je campagne loopt. Zo stelde Thuispunt Gent voor Verhuurders de online kanalen nog bij in functie van de eerste metingen. Op die manier kon de woonmaatschappij nog beter de gewenste doelgroep bereiken.
Een tweede tip is om een campagne te creëren die tijdloos is en dus meerdere keren kan worden herhaald. Want om een duurzaam effect te hebben, moet je je campagne regelmatig herhalen. Kies je voor een tijdloze campagne, dan hoef je maar eenmalig te investeren in de ontwikkelingskost van je campagne.
Een derde en laatste tip is om bij de ontwikkeling van je campagne te zorgen voor voldoende beeldmateriaal. Kies je ervoor om met ambassadeurs te werken? Let er dan op dat je verschillende bruikbare foto’s en filmpjes hebt van je ambassadeurs. Zo kan je je doelgroep blijven prikkelen met nieuwe beelden als je in een latere fase je campagne herhaalt of op nieuwe dragers uitrolt.
Tekst: Griet Vandekerckhove, celhoofd Communicatie, Thuispunt Gent